Rozwój dzieci pięcio- i sześcioletnich

Wybrane cechy rozwojowe dziecka pięcioletniego

Rozwój motoryczny:

Dziecko potrafi samodzielnie ubrać się, zapinać guziki, wiązać buty, samodzielnie spożywać posiłki. Potrafi wspinać się. Umie przejść po linii prostej, wbiegać po schodach bez trzymania się poręczy, skakać kilka razy na skakance, skakać na prawej i lewej nodze, chodzić na palcach, rzucać piłką do stojącego na podłodze pojemnika.

Rozwój działalności:

Rysunki dziecka są coraz bogatsze, bardziej twórcze, mało w nich elementów, które dziecko odtwarza. Zabawy tematyczne odbywają się w większym gronie, ich tematyka jest rozbudowana. Dominuje w nich wyobraźnia, a nie działania odtwórcze. Dzieci w tym wieku chętniej współpracują ze sobą i z dorosłymi. Chętnie pomagają innym.

Rozwój procesów poznawczych:

Dziecko potrafi dłużej zajmować się jakąś czynnością. Dłużej słucha, co mówi lub czyta dorosły. Rozpoznaje i nazywa kolory. Rozpoznaje na obrazkach zwierzęta, osoby, zwierzęta. Uczy się dłuższych rymowanek, wierszyków i piosenek.

Rozwój myślenia:

Dziecko jest zainteresowane otaczającym światem. Zadaje bardzo dużo pytań. Wykonuje czynności bardziej złożone, stara się rozwiązać problemy. Jest bardzo ruchliwy. Potrafi ułożyć kształty według wzorów.

Rozwój osobowości:

Ocenia zachowanie innych. Potrafi ocenić swoje możliwości. Dzieli się zabawkami.

Copyright 2011 © Szkoła Podstawowa w Bełdowie
Źródła