Mowa dziecka

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy

Spis treści:

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe wydłużają fazę wydechu, regulują pracę przepony, pogłębiają oddech i pomagają dzieciom dowolnie nim gospodarować. Ćwiczenia oddechowe mogą być prowadzone kilka razy w ciągu dnia, ale jednorazowo nie dłużej niż 3 – 5 minut, gdyż mogą doprowadzić do hiperwentylacji organizmu.

Kilka przykładów ćwiczeń:

  • wąchanie kwiatów;
  • dmuchanie na wiatraczki, kawałki papierków;
  • dmuchanie na płomień świecy, watę, piórko;
  • nadmuchiwanie balonika;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie na gorącą herbatę;
  • granie na instrumentach dętych(flet, trąbka, gwizdek, piszczałki);
  • dmuchanie na kartkę papieru.

Ćwiczenia fonacyjne

Ćwiczenia te mają na celu wyrobienie u dzieci odpowiedniej siły i wysokości głosu w czasie mówienia.

Kilka przykładów ćwiczeń:

  • ciche mruczenie;
  • naśladowanie płaczu uju, aja, ojo;
  • śpiewanie samogłosek aaa, ooo, uuu…;
  • nucenie kołysanek;
  • naśladowanie głosów zwierząt;
  • zabawa echo;
  • recytacja wierszy głośno, wolno, radośnie, smutno.

Ćwiczenia języka

  • oblizywanie warg ruchem okrężnym – w prawo i lewo;
  • wysuwanie i chowanie języka;
  • wysuwanie języka na brodę;
  • liczenie językiem zębów górnych i dolnych;
  • wypychanie policzków powietrzem;
  • masowanie podniebienia językiem;
  • naśladujemy koniki, uderzanie językiem o podniebienie i z klaśnięciem opadanie w dół.

Ćwiczenia warg

  • pokazujemy usta wesołe, smutne, obrażone, złe;
  • chowamy wargi;
  • skrobiemy zębami warg ę dolną, a następnie górną;
  • pokazujemy ], jak wygląda pyszczek ryby, ryjek świnki, dziobek ptaszka...;
  • wysyłamy całuski.

Ćwiczenia policzków

  • robimy duży balon, powoli wypuszczamy z niego powietrze;
  • pokazujemy, jak wygląda chomik, kiedy trzyma w policzkach swoje zapasy;
  • wciągamy powietrze tak, aby policzki się zapadły „chudniemy”;

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • naśladujemy płukanie gardła, połykanie, picie;
  • nadmuchujemy baloniki;
  • puszczamy banki mydlane;
  • zamykamy usta i żujemy coś pysznego.

Ćwiczenia żuchwy

  • zęby chcą podrapać nos i brodę;
  • naśladujemy przeżuwanie trawy przez krowę – ruchy szczęki w prawo;
  • w lewo, do przodu, do tyłu ,opuszczając ją i unosząc;
  • szeroko ziewamy.

Copyright 2011 © Szkoła Podstawowa w Bełdowie
Źródła