Mowa dziecka

Zaburzenia mowy

Spis treści:

Przyczyny zaburzeń mowy

Mowy należy się uczyć, tak wielu innych sprawności, które przeradzają się w umiejętności. Są dzieci, które zaczynają mówić bardzo wcześnie ich wymowa jest prawidłowa i takie, które w wieku siedmiu lat wypowiadają się nieprawidłowo, a ich mowa jest niewyraźna.

Przyczynami zburzeń mowy mogą być:

  • wada słuchu fizycznego
  • wada zgryzu
  • opóźnienie słuchu fonematycznego
  • zła sprawność narządów artykulacyjnych
  • zaburzenia emocjonalne
  • nieprawidłowe wzorce mowy
  • zaniedbania osób dorosłych

Najczęstsze wady wymowy

Dyslalia - niemożliwość prawidłowego wymawiania jednego, kilku, kilkunastu, a nawet wszystkich dźwięków.

W obrębie dyslalii wyróżniamy:

  • seplenienie - nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, dź;
  • reranie – nieprawidłowa wymowa głoski r;
  • nieprawidłowa wymowa głoski: k, g;
  • bezdźwięczność – wymowa głosek dźwięcznych bezdźwięcznie;
  • nosowanie – głoski nosowe wymawiane są jak ustne lub odwrotnie;
  • bełkot – dyslalia całkowita;

Częstym zaburzeniem mowy u dzieci jest też jąkanie, czyli brak płynności mowy. Przyczyny, przejawy i terapia jąkania maja charakter złożony i indywidualny. Wymagają fachowej pomocy.

Rodzice i inne osoby z otoczenia dziecka jąkającego się nie powinny:

  • przesadnie reagować na jąkanie;
  • kończyć wypowiedzi dziecka;
  • krytykować go;

Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami mowy

Wiek przedszkolny(3- 5 lat):

  • trudności z wypowiadaniem złożonych słów;
  • ubóstwo słownictwa;
  • kłopoty z zapamiętywaniem nazw przedmiotów.

Grupa „O”(6-7 lat):

  • wadliwa wymowa;
  • błędy gramatyczne;
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków;
  • trudności w odróżnianiu podobnych głosek;
  • trudności w wydzielaniu sylab i głosek;
  • trudności w nauce czytania.

Młodszy wiek szkolny(klasa I –III):

  • utrzymywanie się podanych wyżej zaburzeń;
  • trudności z zapamiętywanie nazw dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia, dat, licz wielocyfrowych;
  • mylenie literopodobnych dźwiękowo;
  • opuszczanie, przestawianie liter;
  • trudności z pisownią spółgłosek miękkich i nosowych.

Starszy wiek szkolny:

  • trudności w nauce takich przedmiotów jak języki obce, geografia, historia;
  • gorsza pamięć słuchowa;
  • brak rozumienia poleceń podawanych przez nauczyciela;
  • bierne zachowanie podczas lekcji.

Copyright 2011 © Szkoła Podstawowa w Bełdowie
Źródła